آیا ورزش قبل از صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

در این تحقیق ۱۲ مرد سفیدپوست که از نظر بدنی وضعیت مساعدی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد موظف بودند راس ساعت ۸ در مرکز تحقیقات حاضر شوند. به صورت تصادفی به تعدادی صبحانه داده‌نمی‌شد و به تعدادی دیگر، آب پرتقال و غذای دارای فیبر داده‌می‌شد و سپس راس ساعت ۱۰ این افراد به‌مدت یک ساعت با تردمیل کار می‌کردند.

پس از یک هفته، محققان همین آزمایش را برای هر فرد به صورت مکمل هم انجام دادند و به افرادی که در هفته گذشته صبحانه نخورده بودند از همان صبحانه داده و برای افراد دیگر صبحانه‌ای حاضر نکردند. سپس به هر کدام مقداری غذا داده‌شد تا در طی روز به هر میزان که خواستند و بدون هیچ محدودیتی از آن‌ها استفاده کنند. سپس میزان غذاهای باقی‌مانده را اندازه گرفتند.

بر اساس یافته‌هایی که در ژورنال تغذیه و متابولیسم ۲۱ سپتامبر به صورت آنلاین منتشر شد، افرادی که قبل از ورزش صبحانه خورده بودند تمایل بیشتری برای استفاده از سایر غذا‌ها نیز در طول روز داشتند.

به گفته ی جسیکا بچمن – سردبیر تحقیقات و پروفسور دانشگاه اسکرانتون در پنسیلوانیا به طور متوسط، شرکت‌کننده‌هایی که قبل از ورزش صبحانه می‌آوردند میزان ۴۵۰۰ کالری در طول روز مصرف می‌کردند. درحالی‌ که افرادی که قبل از ورزش صبحانه نمی‌خورند تنها ۳۶۰۰ کالری در طول روز مصرف می‌کردند.

نکته‌ی جالب این است که این افراد بخش اعظم این کالری را در طول عصر مصرف کرده‌اند.

البته در این تحقیق از گروه بسیار کوچکی از افراد یک‌دست استفاده شده و نتایج تحقیق قابل تعمیم به گروه‌های دیگر نیست. همچنین مشخص نشده که نتایج این تحقیقات برای روزهای آتی نیز پایدار خواهد‌بود یا نه. تحقیقات بعدی به رفع این مشکلات و نیز تعیین مکانیسم‌های این اثر کمک خواهند‌کرد.